Bunga Api


Tuesday, November 22, 2011

NFC biayai RM32,000 pakej umrah suami, anak Shahrizat


(Oleh: Nabihah Hamid)

KUALA LUMPUR : KEADILAN membongkar pendedahan lebih mengejutkan berhubung skandal National Feedlot Corporation (NFC) apabila syarikat itu membiayai pakej umrah bernilai RM31,580 atas nama Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail dan Wan Shahinur Izran Mohamad Salleh.

Pembiayaan umrah melibatkan suami dan anak Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil itu didedahkan Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution di parlimen hari ini.

“(Sebelum ini) kita dah dedahkan tentang pembelian kondo mewah, lawatan keluar Negara, dan dana subsidi yang dimilik Shahrizat Jalil dan kali ini berkenaan dengan bayaran pakej umrah Salleh dan anaknya pun sekali,” kata Saifuddin dalam sidang media di lobi parlimen hari ini.

“Sampai bila nak dihentikan, lepas ni nak belanja apa pula?” soal Ahli Parlimen Machang itu.

Turut hadir dalam sidang media berkenaan ialah Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli dan Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin yang turut membongkar pelbagai penyelewengan NFC sebelum ini.

Menurut Saifuddin, KEADILAN mempunyai bukti jelas bagaimana arahan agar pembayaran bagi pakej umrah menggunakan dana awam itu datangnya dari pejabat Pengerusi Eksekutif NFC sendiri.

Selain perbelanjaan bersifat peribadi menggunakan dana awam, lebih membimbangkan pelbagai urus niaga dan pemindahan wang dikesan melibatkan syarikat-syarikat milik keluarga Shahrizat di Singapura.

Justeru, KEADILAN menggesa supaya Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara (PAC) dan polis menyiasat segala urus niaga antara NFC, National Meat and Livestocks Corporation (NMLC) dan Real Food Company (RFC) dengan syarikat-syarikat di Singapura.

Menurut Saifuddin, dua syarikat tersebut ialah Global Biofuture Pte Ltd dan Meatworks Singapore Pte Ltd.

Semakan KEADILAN juga menunjukkan sehingga akhir Jun 2010, Global Biofuture berhutang dengan RFC sebanyak RM939,495.

Meatworks Singapore Pte Ltd pula bertanggungjawab menguruskan beberapa restoran mewah milik keluarga Datuk Seri Shahrizat di Singapura.

Menurut Saifuddin lagi, semakan penyata kewangan menunjukkan pada akhir Jun 2010, Meatworks Singapore berhutang dengan RFC sebanyak RM2,416,815.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...