Bunga Api


Wednesday, November 9, 2011

Malaysia di tangga 15 Rakan Dagang Utama Israel

RAMAI yang mempersoalkan bagaimana kontena milik sebuah syarikan Israel, ZIM boleh bergerak bebas di Malaysia, sedangkan negara ini tiada hubungan diplomatik dengan Israel.

MiLo SuaM turut menyiarkan gambar sebuah kontena ZIM yang dibawa oleh sebuah treler menggunakan nombor pendaftaran Malaysia (JHE 3553) rujuk sini [Kontena Israel].

Persoalan itu terbongkar apabila sebuah dokumen rasmi di laman sesawang Kesatuan Eropah, EU mendedahkan bahawa pada tahun 2010, Malaysia merupakan antara rakan dagang utama Israel.

Dokumen PDF tersebut menunjukkan bahawa Malaysia menduduki tangga ke 15 sebagai The Major Trade Partner 2010 dengan Israel.

Sumber: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2006/september/tradoc_113402.pdf


Di depan rakyat, seolah-olah negara ini anti-Israel, tiada hubungan dengan Israel, malah tidak mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara.

Tidak cukup dengan itu, jika dirujuk kepada pasport antarabangsa, Malaysia melarang rakyat untuk melancong ke Israel. Namun dalam diam-diam, di belakang rakyat, Malaysia merupakan rakan dagang utama Israel.

Pemimpin Malaysia juga berpura-pura lantang menghentam dan mengkritik Israel selain membawa imej anti-Israel, tapi sebaliknya membuat hubungan dagang "pintu belakang" dengan negara Zionist itu.

"Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani selama-lamanya tidak akan redha kepada kamu sehinggalah kamu mengikut agama mereka." (Surah al-Baqarah ayat 120)

Depan rakyat jadi Hero Palestin, belakang rakyat jadi Hero Yahudi!


source: http://milosuam.blogspot.com/2011/11/malaysia-di-tangga-15-rakan-dagang.html#ixzz1dDNUdpVr

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...