Bunga Api


Monday, July 25, 2011

Saifuddin Abdullah gesa kerajaan ambil berat tuntutan Bersih

Saifuddin Abdullah, timbalan menteri Pengajian Tinggi terus menunjukkan pendirian politik yang kontroversi dalam kalangan parti pemerintah apabila menggesa tuntutan Bersih 2.0 diambil berat oleh kerajaan.

Beliau yang menulis dalam akhbar Sinar Harian hari ini menegaskan demikian dalam tulisannya bertajuk Pandangan Alam Politik yang Bijaksana.

Dalam tulisannya yang positif terhadap perubahan yang sering dinilai sebagai politik baru itu, Saifuddin menjelaskan transformasi politik perlu berlaku selepas 9 Julai, tarikh protes besar-besaran Bersih 2.0.

"Apa selepas 9 Julai? Jawabnya ialah transformasi politik - mengandungi pandangan alam politik yang bijaksana, inovasi demokrasi, pemikiran politik progresif dan komunikasi politik terbaik," tulis Saifuddin.

Ahli Parlimen Temerloh itu ialah penulis buku Politik Baru: Mematangkan Demokrasi Malaysia, yang membawa fahaman politik yang lebih terbuka inklusif.

Karyanya itu menerima ulasan positif pihak yang menyokong perubahan dan politik yang lebih liberal, terutama dalam kalangan penyokong pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan.

Beliau juga dilihat sebagai menteri Umno yang bijak hasil wacananya yang diterbitkan, termasuk di pelbagai media.

Beliau dikenali sebagai mempunyai ide-ide yang agak bebas dalam kalangan pemimpin-pemimpin Umno, sehingga mencetuskan kritikan dari dalam parti, yang paling jelas melalui beberapa blog pro-Umno yang popular.

Saifuddin dilihat mempunyai hubungan baik dengan ketua PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan mengekalkan hubungan itu walaupun kini memegang jawatan tinggi dalam kerajaan Barisan Nasional.

Akhbar Sinar Harian, yang sering menerbitkan pandangan-pandangan bertentangan dengan pemerintah turut menjadi sasaran penyokong kerajaan kebelakangan ini.

Syarikat penerbit akhbar tersebut sering mengadakan program forum mengetengahkan tokoh pembangkang seperti Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan, Datuk Ambiga Sreenevasan dan agamawan yang mempunyai pandangan kritikal terhadap pentadbiran Najib, Dr Asri Zainul Abidin.

Saifuddin juga pernah dikritik sebagai "kuda trojan PKR" dalam Umno, mengaitkan hubungannya sejak di sekolah menengah dengan Anwar dan beberapa personaliti media yang didakwa propembangkang.

Beliau juga mencetuskan rasa kurang senang dalam parti ekoran kenyataannya di Tweeter menjelang 9 Julai yang dibaca sebagai menunjukkan sokongan kepada perhimpunan itu, yang diharamkan pihak berkuasa.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...