Bunga Api


Monday, July 18, 2011

Bila kerajaan negeri Umno boleh laksana 'Amar Makruf Nahi Mungkar'?

Kejayaan kerajaan Kedah melaksanakan enakmen pengharaman hiburan tempat terbuka sepanjang Ramadhan baru-baru ini telah mendapat pengiktirafan mufti dan pelbagai NGO, termasuk beberapa NGO wanita yang bukan Islam sebagaimana dilaporkan oleh akhbar-akhbar.

Kelantangan parti MCA dan Gerakan yang selalu mengikut telunjuk Umno dalam menentang rancangan kerajaan Kedah untuk menguatkuasakan Penguatkuasaan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang telah diluluskan 14 tahun yang lalu oleh kerajaan pimpinan Umno sendiri telah menonjolkan kepada rakyat sikap hipokrit mereka yang ketara - kerana golongan inilah yang juga menyokong enekmen tersebut sewaktu dibentang dulu, kini tetiba cuba menjadi hero kononnya atas alasan untuk membela hak bukan Muslim.

[Gambar terbaru - Ustaz Azizan dn Lim Kit Siang - pemimpin Pakatan Rakyat yang sentiasa terbuka dan tahu tentang hak masing-masing]

Tindakan kerajaan Kedah untuk meneruskan pelaksanaan enakmen ini, dengan membuat sedikit pindaan supaya keputusan kerajaan dapat diterima oleh semua pihak dengan hanya mengenakan larangan ketat ke atas umat Islam untuk memasuki premis-permis hiburan seperti karaoke, pub, disko dan persembahan terbuka.

Tindakan tersebut adalah satu pendekatan yang bijak bilamana para pengusaha pusat hiburan bersetuju untuk membantu kerajaan negeri dalam memastikan umat Islam tidak memasuki premis mereka dan juga menyatakan kesediaan mereka untuk dikenakan tindakan seandainya berlaku perlanggaran terhadap enakmen ini.

Ini adalah satu lembaran baru kerana kerajaan Kedah di bawah PAS telah dapat melaksanakan enakmen yang membawa kebaikan kepada umat Islam negeri tersebut yang selama ini tidak dapat dilakukan oleh Umno yang memerintah negeri itu sekian lama.

PAS hari ini menyeru negeri-negeri di bawah kekuasaan Umno Barisan Nasional untuk turut bersama untuk melaksanakan peraturan larangan bagi umat Islam memasuki premis hiburan sepanjang Ramadhan, sebagaimana yang dilakukan oleh kerajaan Kedah di bawah kepimpinan Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Jangan pula dalam keseronokan mereka menyerang PAS dalam isu ini, mereka terlupa bahawa umat Islam tahu bahawa mereka langsung tidak pernah berbuat apa-apa untuk membentuk environment Ramadhan yang sesuai untuk umat Islam negeri tersebut.

Kini umat Islam sedang menanti bilakah Umno, yang selalu berheboh bahawa merekalah pejuang Islam yang sebenar akan menguatkuasakan larangan in di negeri-negeri mereka pula?


Dato' Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...