Bunga Api


Thursday, June 16, 2011

BERSIH 2.0 - SESUATU YANG KOTOR MESTI DIBERSIHKAN

14 Rejab 1432 H | 15 Jun 2011

BERSIH 2.0 mempunyai matlamat yang baik dan murni bagi mendesak satu pilihanraya yang adil dan bersih.
Himpunan ini jelas dengan objektif dan matlamat demi kebaikan negara. Sebarang penyelewengan yang dilakukan secara terang-terangan untuk menjamin kemenangan parti pemerintah akan menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat.

Bila mana pelbagai salahguna kuasa mula dilakukan oleh pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), serta penyalahgunaan media secara berleluasa, maka penyelewengan ini mesti diperbetulkan.
PAS memilih jalan demokrasi bukan sahaja bersama Pakatan Rakyat malah dengan sesiapa sahaja yang menuntut keadilan dalam sistem pilihanraya. Hanya dengan satu sistem yang adil sahaja keadilan dan hak rakyat, yang juga termasuk rakan-rakan dan saudara mara pihak polis dapat dijamin.

Ibrahim Ali bebas bercakap apa sahaja
PERKASA cetus provokasi
Tiada tindakan pihak polis membuatkan seolah-olah negara ini tiada undang-undang kerana ada badan NGO yang mengatasinya sehingga pelbagai kenyataan yang terang-terangan bersifat provokasi boleh dikeluarkan dengan bebas.
Dato' Ibrahim Ali, secara lantang membantah perarakan aman Bersih 2.0 dengan mengerahkan ahli-ahli Perkasa-nya turut berarak pada hari yang sama, semata-mata untuk menentang dan bertembung dengan kumpulan Bersih 2.0.

Disebabkan itu, PAS menyarankan supaya pihak polis mesti menghalang perhimpunan Perkasa yang lebih bersifat provokasi dan memungkinkan berlakunya perkara yang tidak diingini.

Pertemuan dengan SPR
PAS akan mengadakan dialog dan perundingan dengan pihak SPR sebelum perhimpunan Bersih 2.0 berlangsung.
Pertemuan ini sangat penting bagi memastikan tuntutan Bersih 2.0 dapat dipenuhi, dan pihak kerajaan perlu faham kenapa rakyat membantah SPR. Ini juga membuktikan PAS bukanlah sebuah parti yang suka mencetuskan suasana gawat dengan demonstrasi aman.

Himpunan ini adalah jalan keluar terakhir bagi memperlihatkan kepada pihak kerajaan betapa seriusnya kemarahan rakyat kepada ketidakadilan sistem yang sedang berjalan kini.

Pengeluaran kad pengenalan kepada
warga asing gugat kedaulatan negara
Sebagai contoh, katanya tindakan JPN mengeluarkan kad pengenalan kepada warga asing di Selangor, Kedah dan juga Kelantan sebagaimana yang dilaporkan kepada pihak polis bukanlah satu isu kecil dan remeh yang boleh dipandang sebelah mata.
Begitu juga isu pendaftaran pengundi baru yang sangat luar biasa di Selangor, Kedah dan Pahang telah menimbulkan pelbagai bantahan dan kebingungan rakyat.
Semua usaha ini memperlihatkan seolah-olah SPR dan JPN mempunyai konspirasi bersama Umno dan Barisan Nasional bagi memastikan kemenangan berpihak kepada mereka.


Dato' Tuan Ibrahim b. Tuan Man,
Ketua Penerangan PAS Pusat

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...