Bunga Api


Wednesday, June 15, 2011

Bajet pru13 sebanyak RM13bilion

KUALA LUMPUR – Kerajaan Pusat hari ini membentangkan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (2011) bagi memohon peruntukan tambahan menghadapi pilihanraya umum 13 berjumlah RM13 bilion sebagai persediaan membeli undi dalam menghadapi pilihanraya umum ke13 yang dijangkakan pada suku terakhir tahun ini.

Timbalan Menteri Kewangan 3, Dato' Awang Adik Husin mengemukakan rang undang-undang itu untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat hari ini.

Peruntukan tambahan itu menjadikan anggaran perbelanjaan bagi tahun ini bertambah daripada kira-kira RM163 bilion, yang diluluskan tahun lepas, kepada RM176 bilion.

Berdasarkan rang undang-undang itu, kerajaan memperuntukkan sejumlah RM6 bilion bagi Kementerian Kewangan, iaitu peruntukan tertinggi daripada keseluruhan peruntukan tambahan itu.

Peruntukan bagi Kementerian Kewangan itu bertujuan menampung kos ketirisan dana negara akibat rasuah berjumlah (RM5.6 bilion), menampung pembayaran komisyen kepada kroni sebanyak (RM150 juta), menampung kos menjalankan program latihan menabur fitnah oleh blogger Apco di seluruh negara berjumlah (RM100 juta).

Menampung dana jaminan untuk pembeli rumah Khir Toyol (RM100 juta) dan menampung kos program latihan dan kemahiran untuk hacker Apco sebanyak (RM50 juta). - Ajensi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...