Bunga Api


Tuesday, December 29, 2009

PESANAN PERJUANGAN

PESANAN/NASIHAT DARIPADA UST KAMARUZZAMAN BIN ABDULLAH
(KETUA PEMUDA HULU TERENGGANU)

1. Semua pejuang Islam perlu mengingati pesan As-syahid Hassan Al-Banna bahawa Al-wajibu Aktharu minal al-awqat (Kewajiban kita adalah lebih banyak daripada masa yang kita ada). Justeru janganlah terlalu sibuk dengan hal-hal yang remeh-temeh dan mencari perkara-perkara yang boleh menyusahkan jamaah.

2. Umat Islam berada di dalam keadaan yang sangat lemah. Ini kerana kita telah dijuzuk-juzuk atau dipecahkan oleh musuh Islam. Lebih malang lagi, orang Islam sendiri turut terlibat dengan perpecahan itu. Carilah persamaan dan murnikan perbezaan.

3. Kebangkitan ISLAM akan berlaku setiap 100 tahun. Pasti apabila sampai waktunya akan ada orang atau jamaah yang akan membangkitkan kegemilangan ISLAM.

4. Pejuang Islam atau pendokong jemaah akan berdepan dengan 4 golongan:

i. Al-Mukmin - golongan yang percaya kepada perjuangan ISLAM
ii. Al-Mutashakik - golongan yang menyimpan syak kepada perjuangan ISLAM
iii. An-Nafa'iyun - golongan yang ada kepentingan tertentu di dalam perjuangan ISLAM
iv. Al-Mutahamil - golongan yang benci kepada perjuangan ISLAM.

5. Meneguhkan ukhuwah sesama ahli seperjuangan. Guna tiga kaedah seperti yang dicadangakan iaitu ziarah, beri hadiah/penghargaan dan akhirnya berdoa kepada Allah agar sahabat itu kembali dan terus kekal di dalam perjuangan.

6. Kita yang menerima tarbiyah jangan terleka dengan jawatan, keselesaan, keluarga dan kebendaan yang dimiliki sekarang. Turunlah ke medan perjuangan yang menjamin kesejahteraan AKHIIRAT.

Wassalam..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...