Bunga Api


Sunday, December 11, 2011

Scorpene Guan Eng menyelam: Zahid melarikan diri, membangkitkan Fuad Stephens

Scorpene Guan Eng menyelam: Zahid melarikan diri, membangkitkan Fuad Stephens

Apabila berita didedahkan bahawa Menteri Pertahanan, Zahid Hamidi telah melarikan diri daripada menaiki kapal selam Scorpene yang penuh kontroversi pada jam ke-11, terdapat panggilan tergesa-gesa untuk Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng juga menarik diri.

Jangan pergi, ia adalah perangkap! Ingat Fuad Stephens! Ingat sumpahan dari kek hari jadi! Ini adalah antara laungan bantahan daripada penyokong-penyokongnya yang termasuk ahli-ahli Pakatan Rakyat.

Tetapi Guan Eng tetap menunggang Scorpene, yang mengenakan harga tinggi kepada pembayar cukai Malaysia dan menyebabkan negara terperangkap dengan hutang berbilion ringgit untuk sekurang-kurangnya dua dekad yang akan datang. Dan menemaninya ialah Mansor Othman dari PKR dan P Ramasamy dari DAP.

"Saya mempunyai satu lagi majlis rasmi untuk dihadiri. Mereka pasti akan kembali," Zahid memberitahu pemberita petang ini, menjawab soalan yg tidak perlu ditanya.

Guan Eng dan pasukannya dijadualkan kembali dari menyelam dan kembali ke Hotel Awana Porto Malai di sekitar pukul 4. Tetapi pada lewat petang pun masih tiada berita daripada mereka dan beberapa kekeliruan telah timbul sama ada pasukan Pakatan Rakyat telah memutuskan bagi menjalankan prosiding tanpa Zahid.

Sumber juga memberitahu Malaysia Chronicle bahawa Guan Eng telah menukar fikirannya, tetapi pada pukul 7:48, pembantunya telah menghantar e-mel yang mengandubig gambar beliau dan dua pemimpin lain di atas kapal Scorpene kepada media. Ketiga-tiga orang ini nampaknya telah selamat kembali!

"Terdapat panggilan dari Lim Guan Eng selepas lebih 90 minit kapal selam Scorpene menyelam dengan dua timbalannya. Kasihan Zahid tidak bersama mereka," kata ayah Guan Eng, Lim Kit Siang, penasihat DAP, yang disiarkan di Twitternya.

Mengapa biarkan BN meletakkan kita di tempat yang sukar

Jika pasukan Pakatan telah pergi dan kembali dengan selamat, maka tiada apa yang jahat tentang penarikan diri secara tiba-tiba oleh Zahid. Umno dan BN mungkin akan cuba untuk menghidupkan keadaan bagi Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Tetapi apa juga yang amat dikesali ialah sebenarnya keangkuhan yang semakin ketara dalam pemimpin ramai Umno sejak akhir-akhir ini. Bukan sahaja mereka merasakan bahawa mereka mempunyai hak untuk membuat pertukaran mendadak sesuka hati mereka walaupun telah diberi jaminan yang jelas sebaliknya, mereka kini bersikap dan bercakap sewenang-wenangnya, mengetahui bahawa mahkamah dan polis pasti akan berpihak pada mereka dan membela perbuatan mereka yang salah.

Dalam hal Zahid, beliau jelas tidak kisah meninggalkan Guan Eng dan pasukan dalam kesusahan. Berdasarkan rekod kejam BN, ramai yang percaya bahawa Lim, Mansor dan Ramasamy tidak sepatutnya mengambil risiko.

"Ia tidak berbaloi. Guan Eng adalah seorang pemimpin yang sangat berpengaruh. Beliau bukan sahaja seorang ahli politik yang baik tetapi seorang lelaki yang mempunyai idea dan visi. Jelas sekali, beliau merupakan sasaran utama bagi BN, saya bukan mengatakan mereka akan membunuh walaupun kita juga mempunyai insiden Altantuya yang benar-benar menunjukkan betapa terdesaknya mereka, "Naib Presiden PKR Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

"Tetapi hakikatnya ialah, kemalangan berlaku. Jadi, jika Zahid sendiri tidak berani untukmengambil risiko, kenapa pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat kita patut meletakkan diri mereka di tempat kejadian. Sudah tentu, jika sesuatu telah berlaku kepada Guan Eng, Mansor dan Ramasamy, anda boleh yakin BN akan tewas pada pilihan raya umum akan datang. Tetapi saya fikir nyawa pemimpin-pemimpin kita adalah lebih penting. "

Mengingat kembali Fuad Stephens

Mohammad Fuad Stephens Ketua Menteri pertama Sabah, dan juga Huguan Siou yang pertama atau Ketua Paramount masyarakat Kadazan Dusun. Pada tahun 1964, beliau meletak jawatan sebagai Ketua Menteri untuk menjadi ahli kabinet persekutuan yang pertama di Malaysia dari Sabah.

Pada tahun 1973, Fuad telah dilantik sebagai gabenor Sabah, yang dikenali sebagaiYang di-Pertua Negara (jawatan itu kemudiannya dikenali sebagai Yang di-Pertua Negeri). Beliau memegang jawatan ini sehingga tahun 1975. Kemudian pada tahun yang sama, Fuad bersama-sama dengan Harris Salleh membentuk sebuah parti politik baru yang dikenali sebagai Berjaya dan berjaya memenangi pilihan raya negeri 1976, mengalahkan Tun Mustapha dari USNO.

Empat puluh empat hari kemudian, beliau meninggal dunia dalam nahas kapal terbang, dan sehingga kini, rakyat Sabah mempunyai kenangan pahit bagaimana dan mengapa beliau meninggal dunia. Syak wasangka masih kukuh bahawa kerajaan persekutuan pimpinan Umno merupakan dalang di sebalik kemalangan itu kerana Fuad telah
didakwa mahu menarik Sabah keluar dari Persekutuan kerana kebuntuan terhadap rundingan bagi royalti minyak.

Baru-baru ini, Tengku Razaleigh Hamzah, yang ketika itu Menteri Kewangan dan perangka Akta Pembangunan Petronas 1974, menceritakan kepada akhbar Malaysia Timur bagaimana beliau hampir meninggal dunia dalam kemalangan itu bersama Fuad. Pada saat-saat akhir, seorang pegawai telah secara senyap mengarah beliau untuk meninggalkan kapal terbang dan di bawah sangkaan bahawa beliau perlu untuk mengosongkan beberapa perkara atau yang lain, beliau berbuat demikian. Pendedahan ini terus mengukuhkan pandangan ramai rakyat Malaysia bahawa Fuad telah dibunuh.

Skandal Scorpene-Altantuya

Tawaran bagi Guan Eng dan pasukan Pakatan untuk menyelam di dalam Scorpene datang kira-kira 21 bulan lalu, apabila pemimpin DAP mengecam kerajaan selepas ia dilaporkan bahawa dua kapal selam Scorpene, bernilai lebih RM7 bilion, tidak berfungsi. Tiba-tiba awal minggu ini, dan juga bersama peristiwa 2011 LIMA di Langkawi, Zahid ditawarkan untuk 'membuktikan' kepada Guan Eng bahawa Scorpene boleh menyelam.

"Guan Eng menelefon saya semalam dengan berkata beliau akan datang ke sini. Walaupun kapal selam tersebut adalah untuk berkhidmat sebagai pameran statik di LIMA kali ini, saya telah walau bagaimanapun, meminta agar beliau menaikinya," Bernama melaporkan Zahid berkata demikian.

Agensi berita nasional itu juga melaporkan bahawa "Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi akan mengiringi Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dalam perjalanan di atas kapal kapal selam KD Tun Razak pada hari Jumaat, untuk menyangkal dakwaan pembangkang bahawa ia tidak dapat menyelam."

Bernama juga menulis bahawa Zahid berkata: "beliau telah menghantar jemputan kepada semua ahli-ahli parlimen (MP) dan senator, termasuk orang-orang yang berada di pihak pembangkang, untuk menaiki kapal selam dan memulakan penyelaman. Menteri Pertahanan berkata bahawa (selain daripada Lim). MP Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar menjawab bahawa beliau tidak mampu untuk mengambil bahagian dalam lawatan kapal selam itu. Beliau berkata mereka yang bercakap (mengkritik) ramai nampaknya, tidak berani untuk memulakan perjalanan dalam kapal selam tersebut. "

Kaitan antara pembunuhan Altantuya dan Najib

Scorpene-scorpene tersebut telah dipesan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada tahun 2002, ketika beliau merupakan Menteri Pertahanan. Pembelian tersebut penuh dengan kontroversi sejak hari pertama, dengan aktivis mencerca kos yang tinggi dan tidak sesuai untuk persekitaran tempatan. Najib juga dituduh mengambil sogokan sekurang-kurangnya 114 juta euro (RM570 juta) daripada perjanjian melalui proksi beliau, AbdulRazak Baginda. Kapal selam telah dihantar pada tahun lepas.

Pada tahun 2006, negara dikejutkan apabila seorang penterjemah Mongolia, Altantuya Shaariibuu, didapati dibunuh di Malaysia selepas dia kononnya datang untuk mengumpul AS $ 500,000 komisen Scorpenenya dari Baginda. Dua bekas pengawal peribadi Najib telah dihukum gantung kerana membunuhnya, tetapi rakyat Malaysia yakin bahawa 'dalang' masih belum ditangkap.

Apabila menerima tawaran menaiki Scorpene, Guan Eng berkata bahawa 21 bulan telah berlalu sejak penyataan beliau - lebih daripada masa yang cukup untuk membaiki kesilapan teknikal yang ada. Walau bagaimanapun, beliau menyatakan bahawa rasuah dan kontroversi yang masih membelenggu kapal-kapal, walaupun masalah teknikal telah diselesaikan.

"Isyarat Zahid juga tidak menjawab soalan-soalan mengenai pembelian mahal RM3.68 bilion dan RM534 juta kontrak perkhidmatan atau 'komisen' yang diberikan kepada Perimekar Sdn Bhd, "kata Guan Eng.

Ketua Menteri Pulau Pinang tersebut, yang juga merupakan setiausaha agung DAP, menyambut ulang tahun 51 pada hari Khamis. Ahli-ahli Umno Pulau Pinang telah menghantar 5 kek - empat dalam bentuk najis manusia dan satu dalam bentuk nombor 4, yang melambangkan kematian kepada orang-orang Cina.

Malaysia Chronicle

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...