Bunga Api


Wednesday, December 21, 2011

Ekspedisi mencari harta karun Muammar Ghaddafy di gurun Libya

Perusahaan Keamanan Barat Mulai Mencari Harta Gaddafi di Gurun Libya

HHRS 2.0
- Satu laporan berita mengatakan bahawa syarikat keselamatan AS dan Barat mula melakukan carian untuk bertan-tan jongkong emas dan perhiasan langka serta dana bernilai ratusan juta euro dan dolar, yang diyakini milik Kolonel Muammar Gaddafi, yang terkubur di gurun setelah jatuhnya Tripoli di tangan Dewan Transisi Nasional .

Surat khabar, "Al-Akhbar" Algeria pada edisi Isnin lalu (19/12), melaporkan satu sumber keselamatan yang menyatakan bahawa pihak berkuasa Nigeria telah menangkap dua warga Libya yang melakukan kerjasama dengan syarikat keselamatan AS yang berusaha mencari harta dan dana Gaddafi yang disyaki terkubur di Sahara Barat Libya.

Surat khabar itu menunjukkan bahawa warga Libya, ditugaskan oleh syarikat keselamatan AS untuk menarik salah satu pemimpin perisikan Muammar Gaddafi, yang diyakini melarikan diri ke Nigeria selama beberapa minggu yang lalu, yang dia diyakini rapat dengan Gaddafi dan mengetahui kewujudan harta karun Gaddafi.

Laporan mencatatkan bahawa sekurang-kurangnya 4 tan emas, dan wang tunai bernilai 200 hingga 500 juta dolar, yang dikendalikan oleh Kolonel Gaddafi dan sebahagian besar hasil pengeluaran dari bank Libya masih belum ditemui.

Laporan juga mendedahkan bahawa pesawat perisikan Barat yang dilengkapi dengan pengesan logam dan GPS satelit terbang di kawasan padang pasir Libya berhampiran sempadan dengan Tunisia dan Algeria dalam usaha mencari jongkong emas milik Gaddafi yang disembunyikan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...