Bunga Api


Tuesday, November 29, 2011

Selepas guna sekolah, BN ugut penerima bantuan pula



Berita Oleh Muda Mohd. Noor

PETALING JAYA: Selepas lapuran BN menggunakan sekolah melaksanakan simulasi pilihan raya di Dungun, kini PAS Terengganu mendakwa lawannya itu mengugut dan memanipulasi para pengundi.
Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS negeri Terengganu Ariffin Deraman berkata, beliau mendapat maklumat, sasaran pengundi simulasi itu adalah terdiri daripada mereka yang cuba dipengaruhi oleh Umno.

“Saya dapat maklumat sasaran utama adalah orang yang boleh dipengaruhi khususnya penerima bantuan ehsan, penerima dana bakti remaja dan pengundi baru,

“Kita juga dapat lihat surat yang dikeluarkan oleh menteri besar kepada pengundi-pengundi tertentu supaya hadir dalam simulasi,”katanya ketika diminta mengulas perkara tersebut.

Katanya, surat Pengerusi Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said kepada pengundi sasaran tersebut membuktikan berlaku politik ugutan.
Arifin mendakwa. merek yang dipanggi tetapi tidak hadir, Umno akan mengugut menarik balik bantuan-bantuan berkenaan.

“Program Umno bukan kerajaan”

Beliau berkata, cara ini merupakan ugutan kepada orang tua dan juga mungkin kepada orang baru ataupun orang yang tak tahu dari segi undang-undang pilihan raya.

Beliau berkata, melalui laporan yang diterima, Umno melanggar etika dengan menyalahgunakan premis kerajaan dalam program simulasi yang diadakan itu.

“Sebahagian besar mereka mereka menggunakan premis kerajaan sama ada sekolah atau balai raya termasuk meletakkan bendera.

“Tetapi ini program Umno bukan kerajaan,” tambahnya.

Arifin menegaskan perkara itu akan dilapurkan kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) selain menghebahkan pemylewengan Umno itu kepada media massa dan orang ramai.

Semalam FMT melapurkan beberapa sekolah rendah dan menengah di daerah Dungun didakwa digunakan dalam simulasi pilihan raya BN itu.

Selepas guna sekolah, BN ugut penerima bantuan pula

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...