Bunga Api


Wednesday, November 2, 2011

Piket MTUC 3 Nov Diteruskan. Tak Timbul Isu "Haram Atau Tak Haram"

Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) menegaskan tidak timbul soal “haram atau tidak haram” sebaliknya tindakan berpiket Khamis ini adalah hak pihaknya sebagai sebuah badan induk demi mempertahankan para pekerja daripada implikasi buruk pindaan Akta Kerja 1955.

Badan induk kesatuan sekerja itu memutuskan untuk mengadakan piket yang kedua, kali ini peringkat nasional.

Justeru, Presiden MTUC Mohd Khalid Atan berkata, Kementerian Sumber Manusia khususnya Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Dr S Subramaniam perlu membezakan antara pertikaian perhubungan perusahaan dan perhimpunan aman menuntut kepentingan pekerja dipelihara.

Katanya, MTUC sedar bahawa piket minggu ini bukan satu pertikaian perhubungan perusahaan, sebaliknya protes pergerakan kesatuan sekerja membantah tindakan kerajaan khususnya Kementerian Sumber Manusia mengambil keputusan yang dilihat akan merugikan kaum pekerja dalam jangka panjang.

“Menjadi hak menteri, apa yang mahu diperkatakan. Apa yang kami putuskan adalah hak kami. Kita berhak untuk mengambil tindakan jika tindakan atau keputusan kerajaan nampak mengetepikan hak pekerja,” kata beliau dengan menekankan bahawa “tidak timbul soal haram atau tidak haram.”

“Saya mendapati kenyataan menteri juga mengatakan jika hendak mengadakan perhimpunan aman, boleh diadakan.

“Jadi, betul apa dikatakan oleh menteri, kami hanya mengadakan perhimpunan aman... terima kasih kepada menteri kerana faham, cuma kami panggil sebagai piket, di mana bagi MTUC piket juga satu bentuk perhimpunan aman,” kata Khalid lagi.

Katanya, MTUC juga telah memaklumkan kepada Ketua Polis Negara dan ketua-ketus polis negeri mengenai hasrat mahu mengadakan piket di lokasi-lokasi terpilih di seluruh negara.

“Kami telah memaklumkan bahawa MTUC hendak mengadakan piket secara aman dan minta kerjasama pihak polis,” katanya. Surat makluman telah dihantar minggu lalu.

Dalam satu ucapan di ibu negara malam tadi, Dr Subramaniam berkata MTUC tidak ada hak untuk mengadakan piket berhubung kontroversi pindaan Akta Kerja 1955 kerana ia bukan satu pertikaian perhubungan perusahaan.

“Dari segi undang-undang, mereka tidak boleh mengadakan piket berhubung isu ini. Mereka hanya boleh berpiket berkaitan dengan pertikaian perhubungan perusahaan, membabitkan antara majikan dan pekerja.

“Ini adalah isu dasar kerajaan. Jika mereka berpiket, mereka bertindak bertentangan dengan undang-undang,” kata beliau,

MTUC memutuskan piket nasional pada mesyuarat majlis am pada 10 Oktober lalu. Piket pertama berkaitaan rang undang-undang itu telah diadakan pada 3 Oktober lalu di kawasan bangunan Parlimen.

Selepas tiada sebarang reaksi positif daripada kerajaan termasuk pertemuan dengan menteri itu minggu lalu, MTUC mahu meneruskan piket kebangsaan bagi memberi penjelasan kepada orang ramai khususnya kaum pekerja mengenai kesan pindaan Akta Kerja.

MTUC juga meletakkan harapan pada anggota Dewan Negara untuk menangguhkan pelaksanaan undang-undang itu.

Piket 3 Oktober lalu diadakan bagi mendesak Kementerian Sumber Manusia menangguhkan bacaan kali kedua Rang Undang-undang Kerja (Pindaan 2011) di Parlimen tetapi desakan dan rayuan MTUC tidak dilayan pihak kerajaan.

MTUC mendakwa ia tidak membantah keseluruhan pindaan Rang Undang-undang Kerja sebaliknya hanya beberapa peruntukan baru termasuk sistem kontraktor bagi tenaga kerja.

Subramaniam berulang kali mempertahankan tindakan itu sebagai salah satu cara melindungi pekerja negara ini.

Mengulas lanjut, kata Khalid, MTUC merupakan badan gabungan yang terdiri daripada kesatuan-kesatuan sekerja yang ada hak untuk membantah apa sahaja dasar dan keputusan majikan dan kerajaan, yang memberi kesan dan impak negatif.

“Kami merupakan badan induk yang mewakili pekerja negara ini, yang jumlahnya kira-kira enam juta orang, kami berhak untuk membuat bantahan,” katanya lagi. -TMI



Anggota KEADILAN digalak sertai piket MTUC 3 Nov


KUALA LUMPUR: KEADILAN menggalakkan anggotanya menyertai piket anjuran Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) pada 3 November ini bagi membantah pindaan Akta Kerja 1955.


Perkara itu disahkan Ketua Biro Pekerja KEADILAN, Abdullah Sani Abdul Hamid yang membawa usul itu ke mesyuarat ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP), semalam.


“Parti (KEADILAN) turut bersetuju agar Rang Undang-undang Kerja (Pindaan) 2011 yang sudah dilulus akan dibubarkan jika Pakatan Rakyat diberi mandat sebagai kerajaan persekutuan selepas Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang,” katanya dihubungi keadilandaily.com hari ini.


Badan induk kesatuan sekerja yang dianggotai 390 gabungan dan mewakili 802,323 ahli itu merancang untuk mengadakan piket di peringkat nasional kali kedua, selepas mengadakannya di kawasan bangunan Parlimen bulan lalu.


Pergerakan itu mendakwa Rang Undang-undang berkenaan yang diluluskan Dewan Rakyat pada 6 Oktober lalu memberi laluan mudah kepada majikan mengambil rakyat Malaysia sebagai pekerja kontrak berbanding tenaga kerja kekal.


Rang Undang-undang itu kini menunggu giliran untuk dibahaskan di Dewan Negara.


MTUC sebelum ini turut memberi amaran keras kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa undi melibatkan 5.7 juta pekerja akan menjadi penentu terhadap sokongan ketika pilihan raya umum ke-13, melainkan pindaan Akta Kerja 1955 yang menjadi kontroversi itu ditarik balik.


Pada 28 Oktober lalu, sebanyak 107 Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) dari dalam dan luar negara turut membantah pindaaan undang-undang itu kerana memudarat hak pekerja serta mendesak kerajaan Malaysia menarik balik undang-undang itu serta-merta.


Menurut Abdullah, menerusi rang undang-undang berkenaan, pekerja kontrak berdepan kemungkinan tidak dibayar gaji kerana tidak memiliki pekerjaan tetap.


Mengulas lanjut, Abdullah Sani berkata, sebanyak 16 lokasi sudah ditetapkan di seluruh negara dengan piket berlangsung serentak di setiap negeri.


“Di Selangor, piket bakal diadakan di Seksyen 15 dan Teluk Panglima Garang. Manakala di Wilayah Persekutuan kemungkinan berlangsung di Jalan Raja Laut,” katanya yang juga Ahli Parlimen Kuala Langat.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...