Bunga Api


Thursday, May 12, 2011

Kenapa Ganu boleh Klate x boleh !! Umno perompak wang rakyat ? ,


Wang Ehsan oh Wang ehsan ......Lihat betapa kotornya dan busuknya politik Umno,duit royalti yang sekian lama dinikmati oleh rakyat Trengganu semasa diera pemerentahan BN di rampas dan ditukar menjadi wang ehsan setelah Umno kehilangan kuasa setelah tewas dalam pilihanraya umum pada tahun 1999 ditangan Pas.

Dengan sombong dan bongkak seperti zionis merampas tanah orang Palastin Umno dengan kerjasama kerajaan pusat dengan sewenang wenangnya merampas hasil royalti minyak ditukar menjadi wang ehsan dengan melanggar perjajian antara Petronas dan Kerajaan Negeri yang ditandatanganipada tahun 1975.

Tetapi bila BN kembali memerentah dan berkuasa di Trengganu wang ehsan itu ditukar balik kepada royalti. Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, sehingga Mac tahun ini Kerajaan Negeri sudah menerima wang royalti berjumlah RM670 juta bagi bayaran pertama manakala bayaran kedua berjumlah RM150 juta akan diterima minggu ini.

Pembayaran semula royalti minyak Terengganu itu juga menunjukkan sikap membuli Kerajaan Pusat terhadap musuh politik mereka.

Kita lihat di Kelantan pula kemelut wang royalti seakan sama seperti di Trengganu sehingga kini kes masih cabar mencabar di Mahkamah . Kenapa Umno /Bn bergitu jijik dan kotor permainan politik .Sekiranya Petronas boleh membayar royalti semula kepada Terengganu takan mereka boleh menafikan hak Kelantan sedangkan kedua-dua negeri bersempadan dan telaga minyak Kelantan adalah berhampiran , jika kelantan gagal dalam tuntutan ini nanti menjelaskan hasrat kerajaan pusat menganaktirikan Kelantan atas faktor politik dan dendam.

Disini kita boleh lihat kesimpulan dan pengajaram dari isu wang royalti di Trengganu yang kita nampak ialah Umno adalah perompak wang rakyat ,Umno pencabul perjajian kerana perkara yang telah termaktub didalam perjanjian pun Umno boleh mengekplotasikan untuk kepentingan politik dan dendam kesumat ,cuba kita bayangkan khanzanah negara yang lain berapa banyak Umno telah salah gunakan atau songlap ?

Kepada kerajaan tolonglah jagan menunjuk sikap double standard dalan isu ini kembalilah wang rakyat untuk ditakbir kepada yang berhak. Berlaku adil dalam merealisasikan kebajikan secara saksama demi kepentingan rakyat . Buangkan sifat ego kerajaan pusat bagi merealisasikan slogan Rakyat didahulukan pencapain di utamakan. Jangan slogan tingal slogan.


Terima royalti minyak RM938 juta

KUALA TERENGGANU – Kerajaan Negeri menerima bayaran royalti minyak berjumlah RM938 juta secara berperingkat sehingga Jun ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, sehingga Mac tahun ini Kerajaan Negeri sudah menerima wang royalti berjumlah RM670 juta bagi bayaran pertama manakala bayaran kedua berjumlah RM150 juta akan diterima minggu ini.

Menurutnya, Petronas akan membayar sebanyak RM938 juta secara berperingkat sebagaimana dijanjikan dan kekal seperti mana perjanjian asal, cuma cara pembayarannya dibuat melalui Kerajaan Pusat.

“Tidak ada terma dan perjanjian baru akan dibuat antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan berhubung royalti minyak yang diterima Kerajaan Negeri.

“Sehingga kini Kerajaan Negeri telah menerima wang royalti berjumlah RM670 juta,” katanya.

Belian berkata demikian ketika menjawab soalan Abdul Wahid Endut (Pas/Wakaf Mempelam) mewakili Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Pas/Rhu Rendang) yang tidak hadir pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-12, semalam kerana ada urusan di Kuala Lumpur, meminta Kerajaan Negeri menyatakan terma yang dipersetujui dalam rundingan antara Kementerian Kewangan, Kerajaan Negeri dan Petronas untuk mengembalikan semula royalti Petroleum.

Menjawab soalan tambahan daripada Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi (Pas/Batu Buruk) Ahmad menjelaskan, Petronas telah membuat pembayaran sebanyak lima peratus hasil royalti (RM938 juta) berkenaan melalui Kerajaan Pusat yang kemudiannya menyalurkannya kepada Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat tidak ambil satu sen pun wang berkenaan.

“Cuma ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan terutama berkaitan Dana Khas, dulu ada peruntukan Kerajaan Negeri yang digunakan bertujuan membiayai projek lain dan bayaran projek yang komited itu masih belum diselesaikan.

“Hasil rundingan terakhir baru-baru ini, kita mencapai kata sepakat bahawa semua baki yang tinggal akan diserahkan kepada Kerajaan Negeri yang berjumlah RM400 juta setelah semua urusan berkaitan projek pembinaan fasa kedua Lapangan Terbang Sultan Mahmud selesai,” katanya.- sinar

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...